Dlaczego TPS ma kluczowe znaczenie dla wydajności serwera Minecraft?
Ticki na sekundę (TPS) to fundament działania serwera Minecraft. Od ich stabilności zależy płynność rozgrywki i responsywność świata gry. Spadki TPS mogą prowadzić do opóźnień, przeskakujących mobów, wolniejszych animacji i wielu innych problemów, które negatywnie wpływają na doświadczenia graczy.
Dla większości serwerów wartość TPS powinna wynosić 20, co oznacza, że serwer przetwarza 20 cykli gry na sekundę. Każde obniżenie tej liczby skutkuje wyraźnym spadkiem jakości rozgrywki. W artykule omówimy, jak monitorować TPS, jak identyfikować przyczyny spadków i jakie działania podjąć, aby serwer działał wydajnie – nawet przy ograniczonym budżecie i korzystaniu z tani hosting serwera Minecraft.
Monitorowanie TPS – jak sprawdzić aktualną wydajność serwera?
Pierwszym krokiem do optymalizacji TPS jest regularne monitorowanie wydajności serwera. Minecraft posiada wbudowane narzędzia do sprawdzania aktualnej wartości TPS. Wystarczy wpisać komendę:
/tps
Jeżeli używasz silników takich jak Spigot lub Paper, otrzymasz dokładny raport, który wskaże aktualną oraz średnią wartość TPS. Dodatkowo warto korzystać z pluginów monitorujących, takich jak Spark lub Timings, które umożliwiają bardziej szczegółową analizę obciążenia serwera.
Jeżeli wartość TPS spada poniżej 19, serwer zaczyna działać wolniej, a wszelkie mechaniki stają się mniej responsywne. Ciągłe spadki poniżej 15 wskazują na poważny problem wymagający natychmiastowej interwencji.
Najczęstsze przyczyny spadków TPS na serwerze Minecraft
Istnieje wiele czynników, które mogą prowadzić do spadków TPS. Kluczowe z nich to:
- Zbyt duża liczba mobów i bytów – nadmierna ilość zwierząt, potworów lub porozrzucanych przedmiotów zwiększa obciążenie procesora.
- Generowanie chunków – eksploracja nowych terenów wymaga intensywnego przetwarzania danych, co obniża TPS.
- Nadmierna liczba pluginów – niektóre wtyczki są źle zoptymalizowane lub niepotrzebnie obciążają serwer.
- Farmy redstone i automatyzacje – mechanizmy oparte na redstone generują duże ilości tików, które spowalniają serwer.
- Niezoptymalizowane ustawienia konfiguracyjne – domyślne wartości w plikach spigot.yml i paper.yml często wymagają modyfikacji, aby dostosować serwer do większej liczby graczy.
Optymalizacja pliku spigot.yml – klucz do stabilnych TPS
Silnik Spigot oferuje szeroki wachlarz opcji konfiguracyjnych, które można dostosować, aby zmniejszyć obciążenie serwera i zwiększyć TPS. Plik spigot.yml znajduje się w folderze głównym serwera i zawiera wiele istotnych parametrów.
Najważniejsze zmiany, które poprawiają wydajność:
- Entity Activation Range
entity-activation-range:
animals: 16
monsters: 24
raiders: 48
Zmniejszenie wartości „animals” i „monsters” ogranicza liczbę aktywnych mobów w określonym promieniu wokół gracza. Dzięki temu procesor nie musi przetwarzać nadmiarowych bytów.
- Ticking Optimizations
ticks-per:
animal-spawns: 400
monster-spawns: 1
Wartości te określają, jak często spawnują się moby. Zwiększenie „animal-spawns” ogranicza częstotliwość generowania zwierząt, co zmniejsza obciążenie.
Optymalizacja paper.yml – jeszcze większa kontrola nad wydajnością
Jeżeli korzystasz z silnika Paper, możesz skorzystać z dodatkowych opcji dostępnych w pliku paper.yml. To narzędzie oferuje jeszcze więcej możliwości kontroli nad serwerem.
Co warto zmienić?
- Mob Spawner Tick Rate
mob-spawner-tick-rate: 2
Podniesienie tej wartości sprawia, że mob spawner generuje moby rzadziej, co odciąża procesor.
- Optimize Explosions
optimize-explosions: true
Ta opcja ogranicza liczbę obliczeń wykonywanych przy eksplozjach, co zapobiega spadkom TPS podczas intensywnych walk i eventów.
- Anti-Xray
anti-xray:
enabled: false
Wyłączenie wbudowanej ochrony przed X-rayem może zwiększyć wydajność serwera, szczególnie jeśli nie masz problemów z oszustami.
Ograniczanie mobów i bytów na serwerze
Jednym z najprostszych sposobów na optymalizację TPS jest zmniejszenie liczby bytów na serwerze. Można to osiągnąć za pomocą pluginów, takich jak ClearLag, które regularnie usuwają leżące przedmioty i ograniczają liczbę mobów.
Konfiguracja pluginu ClearLag:
/lagg clear
/lagg unloadchunks
Te komendy pozwalają natychmiastowo usunąć zbędne elementy i uwolnić zasoby.
Dodatkowo można ustawić limit mobów w plikach bukkit.yml i spigot.yml:
spawn-limits:
monsters: 50
animals: 15
water-animals: 5
ambient: 3
Zmniejszenie liczby mobów generowanych na chunk pozwala utrzymać serwer na stabilnym poziomie TPS.
Wybór hostingu a stabilność TPS
Nawet najlepiej skonfigurowany serwer nie będzie działał płynnie, jeśli brakuje mu odpowiednich zasobów. Dlatego tak ważny jest wybór odpowiedniego dostawcy. Wiele osób decyduje się na tani hosting serwera Minecraft, jednak warto upewnić się, że dostawca oferuje odpowiednią ilość pamięci RAM, szybkie dyski SSD i wsparcie techniczne.
Minimalne wymagania dla małego serwera to:
- 2-4 GB RAM dla 5-10 graczy
- 6-8 GB RAM dla modowanych serwerów lub większej liczby pluginów
Odpowiednia optymalizacja i dobrze dobrany hosting to klucz do utrzymania stabilnych 20 TPS, nawet przy intensywnej rozgrywce.